tiistai 23. syyskuuta 2014

Mihin maahan sä haluisit lähetystyöhön?

Näillä näkymin oon valmis lähtemään lähetystyöhön heinäkuussa, joten veikkaan, että saan mun kutsun ensi huhtikuussa. Huhtikuussa! Vähän yli puol vuotta enää, ääks. Kevääseen on pitkä aika, mutta tiedän, että se kuluu koulukiireiden kanssa yllättävän nopeasti. Täytyy rehellisesti sanoa, että lähetystyö on ollut mun unelma niin monta vuotta ja lähetystyökutsun saaminen tulee olemaan mun tähänastisen elämän yks parhaita ja tunnerikkaimpia päiviä.

Etelä-Amerikkaan...

Mihin sitten haluaisin lähetystyöhön? Kysymys kysytään multa melkein joka päivä ja vastaan yleensä, että mua kiinnostaa eksoottiset maat, esimerkiksi Etelä-Amerikka vois olla kiva. En ole koskaan käynyt missään Etelä-Amerikan maassa, mutta oon kiinnostunut siitä kulttuurista tosi paljon ja se on sellanen paikka, johon vielä joskus matkustan, vaikken lähetystyöhön pääsisikään sinne. Olen lukenut koulussa espanjaa neljä vuotta, mutta osaan oikeesti just ja just kertoa nimeni ja kysyä kuulumisia. Espanja on kuitenkin kaunis kieli ja olisi ihanaa jos pääsisin käyttämään sitä mun lähetystyössä, joko Euroopassa tai Latinalaisessa Amerikassa. 

...tai johonkin muuhun eksoottiseen maahan...

Eksoottisten maiden listaa jatkaakseni, Aasiassa on paljon kiinnostavia maita, esim. Kiina. Kiinassa ei tällä hetkellä oo lähetyssaarnaajia, mutta oon joskus salaa haaveillut, että oisin ihan ensimmäisen lähetyssaarnaajien joukossa Kiinassa. Se ois hurjaa, mutta varmasti kokemus. Myös Etelä-Afrikka keihtoo, vaikken osaa sanoa miksi. Myös Itä-Euroopassa ois paljon maita, joissa lähetystyö ois haastavaa ja kulttuurillisesti mielenkiintoista. 

...tai ei sen oikeestaan tarvis olla ees eksoottinen maa...

Tietenkin kaikki länsimaat Euroopassa ja Yhdysvalloissa ois hienoja paikkoja palvella. Vaikka eksoottiset maat vähän kutkuttais, niin pidemmän päälle ajateltuna joku tosi-ei-eksoottinen maa ois oikeestaan yhtä kiva: sais asua siistissä asunnossa, ei tarvis pelätä mitään tauteja ja ruoka ois syötävää.

...ja temppeliaukio ois kans kiva...

Yks mun unelmakohteista ois Temppeliaukio Salt Lake Cityssä. Siellä sisaret eri ympäri maailmaa tekee lähetystyötä hieman normaalista poiketen, mm. toimivat matkaoppaina temppeliaukiolla vieraileville turisteille ja tekevät lähetystyötä internetissä. Mulla on ystäviä, jotka on ollut temppeliaukiolla lähetystyössä ja niiden kokemukset on saanut myös mut haluamaan sinne.

...eikä Ruotsikaan ois niin kauheen paha.

Nyt kun oon luetellut melkeen kaikki maailman maat ja kertonut, että ne ois ihan huippuja, niin sä saatat nauraa ja kysyä, "No onks mitään, mihin sä ET todellakaan haluais?" Rehellisesti sanottuna, ei ole. Tai jos mainitsisin jonkun inhokkimaan, niin mut kutsuttais varmaan just sinne. Joskus oon sanonut, että "Ei ainakaan  Ruotsiin", mutta kun tarkemmin ajattelee, niin ei kai nekään niin pahoja ois, Ruotsi varsinkaan. Mä oon viime aikoina ollut tosi kiinnostunut opiskelemisesta Åbo Akademin yliopistossa, mutta tällä hetkellä kielitaito ei taida riittää sinne. Jos viettäisin kahdeksantoista kuukautta Ruotissa, sen jälkeen ois toinen kotimainen kieli hallussa ja ovet avoinna myös mun unelmayliopistoon. Joten ehkä salaa toivon, että mut kutsuttais just sinne Ruotsiin.

Lemppari- tai inhokkimailla ei onneks oo mitään väliä, koska en saa vaikuttaa  mun lähetystyökohteeseen. Täytyy vaan kiitollisin sydämin mennä sinne, minne kutsutaan. Uskon koko sydämestäni, että kutsu tulee suoraan Herralta ja että Hän tietää kaikista parhaiten, missä minua tarvitaan eniten. Just se maa, joka lukee mun kutsussa, on mulle se paras paikka.

Halusin vaan laittaa jonkun kuvan jostain ulkomaanmatkalta, että se ees vähän komppais tätä teemaa. Tää on Kreikasta. Sekin ois oikeestaan tosi mielenkiintonen maa palvella lähetystyössä!

4 kommenttia:

  1. Hihi jos oisin lähteny niin kielitaidon kannalta oisin toivonu ruotsia tai ranskaa :D muistakki sitte ilmottaa heti ku sun paperit keväällä lähtee niin jännätään yhessä sun kutsua! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooks sä opiskellut ranskaa joskus?
      Ja JOOOO ilmotan sulle heti, ei vitsi ens keväästä on tulossa jännittävin ikinä!

      Poista
    2. Joo vain öö 7 vuotta A1 kielenä :D ja sanaakaan en puhu :/
      Eipä käy elämä tylsäksi :D

      Poista
    3. Mitää mikset oo koskaan kertonu mulle :D

      Poista

Kiitos kommentistasi!