perjantai 29. elokuuta 2014

#kutsumua

Suomen Lukiolaisten Liiton #kutsumua -kampanja on inspiroinut myös mua. Kampanjakuvien ilmestyessä sosiaaliseen mediaan aloin miettiä, mitä itse voisin paperiini kirjoittaa. Vaikka en olekaan koskaan kuulunut koulun suosituimpiin, minulla ei ole rankkoja koulukiusaamistarinoita menneisyydessä. Vaikka olenkin joskus vähän keskivertoa hiljaisempi, pukeudun keskivertoa surkeammin ja olen kiinnostunut erilaisista asioista kuin suurin osa ikäisistäni ja vaikka joskus koen itseni yksinäiseksi, olen säästynyt ala-arvoisilta nimityksiltä. 

Yksi asia, joka kuitenkin saa fiksuimmatkin ystävät laukomaan tahattomasti satuttavia kommentteja, on uskonto. Sana "mormoni" herättää ihmisissä niin erilaisia rekatioita. Keräsin omaan paperiini ikimuistoisia ja tyypillisiä kommentteja, joita minulle on sanottu uskontooni liittyen.
  
"Mormooni on tosi normaali hormooni"  huusi minulle kerran kaksi koululaistani tyttöä, kun olin ala-asteella. Ala-asteen loppupuolella tieto uskostani levisi nopeasti ympäri koulua, kun pidin uskonnon tunneilla esitelmiä kirkosta eri luokille. Joukkoon näköjään sattui pari huomionhakuista tyttöä, jotka halusivat osoittaa "nokkeluutensa" keksittyään, että mormoni ja hormoni rimmaavat keskenään. Hihhih. Joskus kommentit ovat niin pöhköjä ja päättömiä, etten tiedä miten huolissaan pitäisi olla kommentoijien puolesta. 

"Kuinka monta äitiä sulla on?" Ennakkoluulot. Ne juuri. Mormoneihin kohdistuu paljon ennakkoluuloja, väärää tietoa löytyy koulukirjoista ja jopa opettajat koulussa ovat joskus sanoneet uskonnostani jotain sellaista, mikä ei todellakaan pidä paikkansa. Moniavioisuus on yksi suurimmista ennakkoluuloista, eikä se pidä paikkansa. 

"Ne uskonnontuputtajat" Loukkaannun, kun joku sanoo, että mormonit tuputtavat uskontoa. Kirkollamme on lähetyssaarnaajia ympäri maailmaa. Uskonto on tehnyt heidät joskus onnellisiksi, joten he haluavat uhrata vapaaehtoisesti aikaansa ja auttaa muita ihmisiä löytämään elämäänsä sitä samaa onnea . Pitää paikkansa, että lähetyssaarnaajat saattavat hyvinkin rohkeasti aloittaa keskustelun muiden ihmisten kanssa julkisissa kulkuneuvoissa ja kaduilla, mutta he eivät koskaan pakkokäännytä ketään tai tuputa uskontoa. On joskus hupaisaa, että ihmiset valittavat miksi suomalaiset ovat niin ujoja ja kukaan ei juttele esimerkiksi bussissa, mutta sitten kun bussissa viereen istuva lähetyssaarnaaja kysyy miten päiväsi on mennyt, heti käännetään selkä. Onneksi on myös ihanan iloisia ja avoimia ihmisiä, jotka kohteliaasti juttelevat hetken! Lisää lähetyssaarnaajien työstä oli esimerkiksi tänään ilmestyneessä Anna-lehdessä, suosittelen lukemaan! :) 

"Ai te ajattele tolleen? Siinä tapauksessa se on huono uskonto!" Joskus ärsyttää. Ärsyttää, että ihmiset, jotka pitävät itseään niin suvaitsevaisina ja avoimia, tuomitsevat jotkin meidän kirkossamme opetettavat periaatteet. Olemme "raamatunaikaisia", "rajoitamme yksilön valinnanvapautta", "emme anna ihmisten ajatella itse", "pidämme itseämme parempina kuin muut" ja niin edelleen. Älkää pliis ajatelko noin. Mormonien 11. uskonkappale kuuluu: "Me vaadimme oikeutta palvella omaa kaikkivaltiasta Jumalaa oman omantuntomme vaatimusten mukaan ja sallimme kaikille ihmisille saman oikeuden, palvelivatpa he miten, missä tai mitä tahansa." Pidän tuosta uskonkappaleesta. Minä haluan uskoa Kristukseen, harjoittaa uskontoani ja ajatella asioista tietyllä tavalla ja haluan, että sinä kunnioitat minua, annat minun toimia kuten haluan ja pidät minua yhtä arvokkaana ihmisenä kuin itseäsi. Sinä saat uskoa mihin haluat, tehdä mitä haluat ja ajatella niin kuin itse haluat ja minä puolestani kunnioitan sinua, annan sinun tehdä omat valintasi ja sinä olet minulle tärkeä siitä huolimatta.

 
Onneksi suurin osa kommenteista, joita kuulen, on positiivisia. "Ei ihmekään kun sulla on niin hyvät käytöstavat" oli yksi ikimuistoisimmista. Monet ovat uteliaita uskontoni suhteen ja kyselevät minulta paljon. Uskonto on minulle tärkeä asia ja tulen hyvälle mielelle, kun joku osoittaa kiinnostustaan sitä kohtaan kyselemällä kysymyksiä tai tulemalla mukaani kirkon kokouksiin. Jokainen saa kuitenkin tehdä omat valintansa ja myös ne ystävistäni, joita ei kiinnosta uskonto yhtään, ovat minulle yhtä tärkeitä ja rakastan heitä yhtä paljon. Kirjoitin lappuuni: "Ihanaa, että sä uskallat rohkeasti elää sen mukaan, minkä tiedät oikeaksi. Olet aito ja hyväsydäminen". Vaatii joka päivä rohkeutta elää oman uskon mukaan ja tehdä oikeita valintoja, se ei ole helppoa. Olen otettu, kun joku huomaa sen ja arvostaa lujaa vakaumustani ja haluani tehdä hyvää. 


P.S. haluisin, että Iivari, Kiri, Alina ja Fiona osallistuis myös tähän haasteeseen blogeissaan!

5 kommenttia:

  1. Ohho nyt mun täytyy perehtyä ensin tohon juttuun :D mut haaste vastaanotettu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Klikkaa tota mun postauksen ekaa lausetta, siinä on linkki SLL:n sivuille, jossa kerrotaan tosta kampanjasta! Eikä tarvii välttistä kirjottaa tollasta samanlaista saarnaa kun mä kirjotin, pelkkä kuvakin voi puhua paljon!

      Poista
    2. Mä luen sun värikoodatut linkit ;) eka pitäis muistella ja muistaa et vois kirjottaa....

      Poista

Kiitos kommentistasi!